Het jonge kind

Identiteit
Wij geloven dat kinderen vanuit een veilig klimaat vertrouwen krijgen om vervolgens te kunnen groeien naar de volgende zone van naaste ontwikkeling.
Het kind ontdekt vanuit zijn eigen ontwikkeling wat op het randje van zijn kunnen en nog niet kunnen ligt.
De leerkrachten zorgen voor een krachtige leer- en ontwikkelomgeving om het kind dat stapje verder te brengen in zijn/haar ontwikkeling.

Visie
Wij zien en weten dat Jonge kinderen leren door middel van spel. Spel is de belangrijkste vorm van onderzoek voor een jong kind, het geeft de beste kans op leer- en ontwikkelprocessen. Wij zetten daarom spel centraal in onze groepen.

Missie
De thema’s die wij kiezen sluiten aan bij de belevingswereld en de interesses van het jonge kind. Wij zorgen ervoor dat de kinderen weten waarom ze de dingen doen die zij doen, dit is leidend voor het dagelijks handelen in de groep.

Doelen
Vanuit de kernwaarden creativiteit, eigenheid en vertrouwen:
- verdiepen wij ons in ieder kind, want ieder kind leert op zijn/haar eigen manier. Hiermee krijgen wij zicht op de mogelijkheden van elk kind.

- staat het spelend leren bij ons centraal. Daarnaast besteden we ook tijd en aandacht aan het bewegend (1) en onderzoekend/ontdekkend (2) leren. Spelend, bewegend en onderzoekend/ontdekkend leren gaat bij het jonge kind op IKC Samen Wijs hand in hand.

1. Bewegend leren: door veel beweging en dans aan te bieden krijgen de leerlingen een gezond lichaam, veel zelfvertrouwen en een grote tolerantie naar anderen. Daarnaast biedt bewegend leren de kinderen de mogelijkheid om met hun lijf en in de ruimte te leren.

2. Onderzoekend/ontdekkend leren: Van nature is het jonge kind in staat om op onderzoek uit te gaan en heeft het de wil om dingen te ontdekken. Wij vinden het belangrijk om de kinderen in de groep de ruimte te geven om, onder begeleiding, ontdek-, wetenschaps- en techniekactiviteiten uit te kunnen voeren in en buiten de school.


* Het begrip jonge kind wordt gebruikt om kinderen aan te duiden in de leeftijd van ongeveer 2 tot 8 jaar. Dit begrip wordt vaak als alternatief gebruikt voor het begrip kleuter, maar heeft een minder scherpe leeftijdsafbakening. Op IKC Samen Wijs behoren de kinderen van de peuterspeelzaal tot en met groep 3 tot het jonge kind.